Jak často jezdíte vlakem? V současné době je sice moderní jezdit autem a tomu také odpovídá obrovský počet registrovaných vozidel v České republice, ovšem vlaky mají stále značný vliv na dopravní infrastrukturu, a to nejen v naší zemi. Vlakem se kupříkladu dostanete do míst, kam mají auta zakázaný vjezd, projedete se po krásných železničních viaduktech, třeba v Posázaví na Žampachu nebo ve Smržovce v Jizerských horách a z vlaku také bývá překrásný výhled do krajiny – mohli bychom zmínit například trať z Prahy do Tábora, kde projíždíte velmi malebnou oblastí zvanou Česká Sibiř.
Abychom mohli cestovat vlakem po železničních tratích, je zapotřebí mít v zemi zabudované koleje. Může se to zdát velmi primitivní, ale považte, že po některých kolejnicích projíždí vlaky obrovskou rychlostí, kupříkladu ve Francii vlaky TGV dosahují běžné cestovní rychlosti 320 Km/h. K tomu, aby toto bylo možné realizovat, potřebujete mít kolejnice velmi dobře usazené na zemském povrchu a musí být také zhotovené z odolného materiálu – z konstrukční oceli, podobně jako samotná kola vlakové soupravy. Jen si představte, co by se stalo, kdyby taková kolejnice praskla nebo se posunula a vlak by v tak vysoké rychlosti vykolejil.
Konstrukční ocel boden.cz pro výrobu kolejnic se zhotovuje v ocelárnách. Berou si to na starost odborníci, kteří zaručují chemické složení ocelové slitiny, to znamená obsah uhlíku a také případný obsah legujících prvků. Tavba oceli je sice lidstvu známa již stovky let, nicméně pokud by se nedodržel správný postup, výsledný materiál by byl prakticky nepoužitelný.Ocelové kolejnice sice nejsou odolné vůči korozi, ale odolávají značnému mechanickému namáhání při jízdě těžkých vlakových souprav, z nichž některé převáží náklad nákladními vagóny. Po železnici se stále přepravují stavební materiály, chemické tekuté i sypké látky, uhlí, dřevo, beton a samozřejmě i různé typy zboží. Mimochodem víte, že přepravní paleta, ano ta typická dřevěná dobře známá paleta, vznikla v roce 1961 právě zásluhou Mezinárodní železniční unie?